کد خبر : 437
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 - 22:46

کونوس(ازگیل)

کونوس(ازگیل)
کونوس(ازگیل)از میوه های فصل پاییز است که در شمال کشور به وفور یافت می شود، از خانواده گلسرخیان می باشد که در شهرهای مختلف کشور با نام های متفاوتی شناخته می شود.

کونوس(ازگیل)از میوه های فصل پاییز است که در شمال کشور به وفور یافت می شود، از خانواده گلسرخیان می باشد که در شهرهای مختلف کشور با نام های متفاوتی شناخته می شود.

طبع ازگیل
براساس نظر پزشکان طب سنتی، کونوس دارای طبع سرد و خشک است و مصرف آن برای افرادی که دارای طبع گرم و تر می‌باشند، بسیار مناسب و مفید است. اما افراد سرد مزاج نیز می‌توانند برای جلوگیری از بروز عوارض، این میوه را به همراه مصلح آن یعنی عسل میل کنند.
ارزش غذایی ازگیل
کونوس یا (Common Medlar) با نام علمی (Mespilus germanica) ترکیبی لذت‌بخش از طعم شیرین و تند مانند است و دارای مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. منشا میوه ازگیل به مناطقی از آسیای صغیر برمی‌گردد و مردم در زمان‌های قدیم نیز از این گیاه میوه‌دار استفاده می‌کرده‌اند. ظاهر میوه کونوس جذاب و کاملا متمایز از میوه‌های دیگر است و معمولا کوچک و گرد و به رنگ قهوه‌ای، زرد و نارنجی دیده می‌شود.
براساس تحقیقات، ۱۰۰ گرم کونوس دارای این میزان خواص و ارزش تغذیه‌ای می‌باشد:
انرژی: ۴۷ کالری
پروتئین: ۴۳/۰ گرم
کربوهیدرات: ۱۴/۱۲ گرم
فیبر: ۷۰/۱ گرم
ویتامین سی: ۱ میلی‌گرم
ویتامین B1 (تیامین): ۰۶۷/۰ میلی‌گرم
ویتامین B3(نیاسین): ۲۹۳/۰ میلی‌گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۰۲۴/۰ میلی‌گرم
ویتامین B6 (پیریدوکسین): ۰۱۹/۰ میلی‌گرم
فولات: ۱۴ میکروگرم
پتاسیم: ۲۶۶ میلی‌گرم
فسفر: ۲۷ میلی‌گرم
کلسیم: ۱۶میلی‌گرم
منیزیم: ۱۳ میلی‌گرم
سدیم: ۱ میلی‌گرم
آهن: ۲۸/۰ میلی‌گرم
منگنز: ۱۴۸/۰ میلی‌گرم
روی: ۰۵/۰ میلی‌گرم
مس: ۰۴/۰ میلی‌گرم

سلنیوم: ۶/۰ میکروگرم

از مهم‌ترین خواص کونوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
خواص کونوس برای تقویت سیستم ایمنی فوق‌العاده است. این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله فلاونوئید و پلی فنول است که علاوه بر بالا بردن سیستم ایمنی بدن، با کاهش خطر بیماری‌های مختلف از جمله دیابت ارتباط مستقیمی دارد. دارا بودن مقدار مناسب کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و سایر مواد معدنی موجود در کونوس به درمان بیماری اسکوربوت که ناشی از کمبود شدید ویتامین C است، بسیار کمک می‌کند.
کاهش دادن علائم ناشی از بیماری آلزایمر

براساس مطالعه‌ محققان آمریکایی بر روی موش‌ها، سطح بالای فلاونوئیدها در مرکبات از جمله کونوس می‌تواند در پیشگیری و کاهش علائم ناشی از دست دادن حافظه و اعصاب موثر باشد. از طرفی، کونوس حاوی مقدار مناسبی آهن است که این ماده غذایی فعالیت شناختی و شکل گیری مسیرهای درست عصبی را افزایش داده به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند.

عملکرد عضلات و استخوان‌ها آهن برای حفظ سلامت عضلات و استخوان‌ها نیز ضروری می‌باشد. محل تهیه خون، مغز استخوان است و مغز استخوان ضعیف قادر به تهیه خون مورد نیاز بدن نیست. آهن در بافت‌های ماهیچه‌ها یافت می‌شود و اکسیژنی که برای انقباض ماهیچه‌ها ضروری است را تامین می‌کنند. بدون آهن، عضلات خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. کونوس از جمله میوه‌هایی است که به عملکرد عضلات و تقویت استخوان‌ها کمک کرده و ضعف عضلانی را برطرف می‌سازد. کاهش ابتلا به کم خونی خواص کونوس برای خانم‌ها نیز بسیار زیاد است، چرا که آهن به تشکیل هموگلوبین در خون کمک می‌کند و کونوس حاوی مقدار مناسبی از فولات و آهن است. از طرفی، آهن بخش حیاتی هموگلوبین است و در تیره کردن رنگ خون و انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌نماید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که هموگلوبین برای انسان ضروری و مهم است، چرا که در زمان بروز آسیب‌های داخلی و خارجی بدن ما خون زیادی را از دست می‌دهیم. به عنوان مثال،در دوران قاعدگی، خانم‌ها به طور ماهانه خون زیادی را از دست می‌دهند. از این رو، احتمال بروز کم خونی در آن‌ها در مقایسه با مردان بالاتر است.
جلوگیری از بروز بیماری سندرم پای بی‌قرار
کمبود آهن یکی از علائم اصلی سندرم پای بی‌قرار است. در این اختلال فرد احساس می‌کند که باید دائم پاهایش را تکان دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود آهن در خون با این مسئله ارتباط مستقیمی دارد. مصرف کونوس در حد اعتدال می‌تواند در پیشگیری از علائم این بیماری نیز تاثیرگذار باشد.
درمان بی‌خوابی
ویتامین B6 و آهن موجود در کونوس در درمان بی‌خوابی و بالا بردن کیفیت خواب شما بسیار مفید می‌باشد. براساس تحقیقات، میزان مناسب گلبول‌های قرمز منجر به نوسانات کم فشار خون می‌شود که در بروز اختلالات خواب بسیار مهم می‌باشند. از این رو، خوردن کونوس به درمان بی‌خوابی‌های شبانه شما کمک می‌کند.
خواص کونوس برای کاهش وزن و لاغری
جالب است بدانید که کونوس سرشار از پکتین است! پکتین منبع خوبی از فیبر است که از دیواره سلولی گیاهان به دست می‌آید و در کاهش سطح کلسترول بد (LDL)، کاهش فشار خون نقش موثری دارد. پکتین از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری کرده و یبوست را رفع می‌نماید.
از طرفی، پتاسیم بالای کونوس در کنار میزان کم نمک و کالری، این میوه را به یک انتخاب فوق العاده عالی برای افراد چاق تبدیل کرده است. علاوه بر این، آب و فیبر بالای کونوس به موثرتر بودن رژیم‌های لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

کاهش قند خون

برخی تحقیقات نشان داده است که کونوس می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد و سطح قند خون را کنترل کند. مصرف ازگیل علاوه بر اینکه سطح قند خون را کاهش می دهد می تواند از افزایش کلسترول و چربی خون نیز جلوگیری کند.

جوان سازی پوست صورت

مصرف کونوس به صورت خوراکی و موضعی می تواند برای جوان سازی پوست موثر باشد. کونوس دارای انواع آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین C می باشد که علاوه بر اینکه برای رفع چین و چروک های روی پوست مفید است، می تواند باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست نیز شود.

پیشگیری از سرماخوردگی

مصرف کونوس برای پیشگیری از بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. به دلیل اینکه ازگیل حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و A می باشد می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند که در نتیجه باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و دیگربیماری های اینچنینی می شود.

کاهش فشار خون

یکی دیگراز خاصیت های کونوس این است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کونوس دارای مقادیر سرشار از پتاسیم می باشد و سدیم بسیار کمی دارد. به همین دلیل برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند مفید است.

درمان ریزش مو

مصرف کونوس به صورت ماسک و موضعی به دلیل وجود مواد مغذی و معدنی مثل آهن، روی و مس می تواند به افزایش جریان خون در پوست سر کمک کند که در نتیجه علاوه بر اینکه باعث درمان ریزش مو می شود، می تواند به تقویت ریشه موهای سر نیز کمک کند

خواص ازگیل در بارداری

یکی از مشکلات شایع در بانوان باردار کمبود آهن و کم خونی می باشد، کونوس دارای مقادیر غنی از آهن می باشد و به همین دلیل می تواند برای رفع و پیشگیری از کم خونی بارداری مفید باشد. فیبر موجود در کونوس هم برای یبوست دوران بارداری مفید است.

سلامت دستگاه گوارش

مواد غذایی دارای فیبر اگر به اندازه مصرف شوند برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. همانطور که قبلا گفتیم کونوس دارای فیبر فراوان است و به همین دلیل علاوه بر اینکه باعث هضم بهتر غذا می شود، می تواند مشکلات نفخ معده را نیز درمان کند.

خواص ازگیل برای کودکان

ازگیل از میوه هایی است که برای کودکان در حال رشد گزینه بسیار مناسبی است. مواد معدنی و مغذی موجود در این میوه برای بهبود رشد کودکان بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف کونوس می تواند مشکلات گوارشی کودکان مثل یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

خواص هسته ازگیل

همانطور که میوه کونوس دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن است، هسته آن نیز می تواند به درمان برخی بیماری ها کمک کند. از هسته کونوس معمولا برای درمان سنگ کلیه، دردهای زیر شکم و کاهش عوارض نقرس استفاده می شود.

خطر سنگ کلیه

کونوس دارای مقادیر غنی کلسیم می باشد که برای سلامت استخوان ها مفید است، اما اگر مقدار کلسیم موجود در بدن بیش از حد باشد می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. به همین دلیل توصیه می شود، افرادی که مستعدد سنگ کلیه هستند کمتر کونوس مصرف کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.