کد خبر : 1717
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 10:17

واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان گیلان به‌منظور سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و دولتی

واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان گیلان به‌منظور سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و دولتی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از واگذاری 15 بنای تاریخی استان گیلان به‌منظور سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و دولتی خبر داد.

به‌گزارش پایگاه خبری ملبهار؛ ولی جهانی با بیان این مطلب افزود: در راستای سیاست‌ها و صیانت از حفاظت از آثار تاریخی استان گیلان، ۱۵ بنای تاریخی استان واقع در شهرستان‌های لاهیجان، رودسر، انزلی، رشت، رودبار، تالش، آستارا، سیاهکل، فومن، به منظور احیاء، مرمت و ساماندهی و سرمایه گذاری به بخش خصوصی و دولتی واگذار شد، حجم سرمایه‌گذاری در نظر رفته شده برای این بناهای تاریخی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ایجاد اشتغال بعد از احیاء و ساماندهی برای ۴۲۰ نفر خواهد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اعلام کرد: تعدادی از این بناهای تاریخی در اختیار دیگر دستگاه‌های دولتی است که با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی‌ و سازمان بازرسی استان گیلان، این بناها به بخش خصوصی واگذار یا در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی که نیاز مبرم داشتند، قرار گرفت.
او اعلام کرد: چهار بنای تاریخی از این ۱۵ بنا که در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بوده، از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی کشور به سرمایه‌گذارانی که در این خصوص که اهلیت داشتند، واگذار شد.
جهانی افزود: ما انتظار داریم مابقی بناهایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است را از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ایجاد شتغال واگذار کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بیان داشت: یکی از اهداف این اداره‌کل حفاظت از بنا، کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد اشتغال و رونق توسعه پایدار است.
او با توجه به بالا بودن هزینه مرمت این بناها گفت: از آنجایی‌که امکان آن وجود ندارد دولت همه بناهای تاریخی را مرمت، احیاء و ساماندهی کند، پیشنهاد ما این بود که بتوانیم با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها، بناهای تاریخی در اختیار بخش دولتی است را ساماندهی کنیم؛ رونمایی از واگذاری این بناها در هفته آینده صورت خواهد پذیرفت که امیدواریم فرصتی شود برای سایر دستگاه‌ها که بناهای تاریخی در اختیارشان را براساس ضوابط مقررات مربوط به همان دستگاه به منظور ایجاد اشتغال، در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.
جهانی تصریح کرد: این اداره کل می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها، در زمینه کاربری مورد درخواست سرمایه‌گذاران اقدام بعمل آورد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهار کرد: بیشترین بناهای تاریخی که در این مدت واگذار شده، مربوط به شهرستان لاهیجان است و جا دارد از شورای تامین شهر لاهیجان که در این زمینه کمک شایانی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرده، تشکر کنیم.
او افزود: ۱۵ بنای تاریخی واگذاری شده، بناهای بسیار ارزشمندی هستند که انشالله زمینه‌ای باشد برای واگذاری دیگر بناهای تاریخی استان که در دست دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.
جهانی بیان داشت: جا دارد از رئیس کل بازرسی استان گیلان و همکارانشان که به منظور احیا و ساماندهی بناهای تاریخی براساس ضوابط و مقررات واگذاری به بخش خصوصی همکاری لازم را با این اداره‌کل داشتند، تشکر کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: در استان گیلان ۲۲۰ بنای تاریخی ثبت شده در اختیار دستگاه‌های اجرایی، و نیازمند مرمت، احیاء و ساماندهی است که از این تعداد، ۱۵ مورد توسط این اداره‌کل در دست اقدام است.
او همچنین افزود: بناهای واگذرا شده عبارتند از بنای تاریخی آموزش و پرورش، بنای تاریخی واقع در پژوهشکده چای، بنای تاریخی متعلق به قوام السلطنه، بازکیاگوراب(کارخانه چای قدیمی) اقامت‌های بومگردی، کافه رادیو، باغ کشاورزی، ساختمان صادقی لاهیجان، گراند هتل انزلی، تی تی کاروانسر ا و بنای تاریخی سرهنگ عضدیی سیاهکل، مجموعه تاریخی عون بن علی، کاخ نهارخوران رودبار، حمام مریان تالش و موزه مدرسه مرحبا آستارا.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.