کد خبر : 477
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 0:11

ملبهار در اوج

ملبهار، بلندترین قله ی شهرستان شفت

ملبهار، بلندترین قله ی شهرستان شفت
رضا قنبرپور فرهنگی بازنشسته سال هاست که با طبیعت مأنوس است و به ثبت خاطرات و تصاویر،این همنشینی می پردازد. اینک از قله ی ملبهار برایمان می گوید:

شفت به لحاظ جغرافیایی دارای دو نوع اقلیم است. قسمت جلگه ای که در بخش مرکزی واقع است و قسمت کوهستانی که در بخش احمدسرگوراب واقع شده است. بخش کوهستانی شفت قسمتی از رشته کوه تالش را شامل می شود که با شهرستان طارم زنجان هم مرز است. در قسمت خط الراس چند قله قرار دارند که بلندترین و مهم ترین آن قله ملبهار با ارتفاع ۲۸۳۶ متر است. ملبهار دورترین نقطه کوههای شفت نسبت به دریا را دارد. این قله در بالادست ییلاق گمبو و در نزدیکی ییلاق معروف دایله سر قرار دارد. در گذشته در بالای این قله زیارتگاهی بود که امروزه تخریب شده است. آب و هوای قله ملبهار بیشتر به هوای طارم نزدیک است ، اما دامنه شمالی آن چون تحت تاثیر رطوبت منطقه پرباران سیاهمزگی قرار دارد در بیشتر فصل های سرد تا نیمی از بهار پوشیده از برف است. نام ملبهار هم ماخوذ به همین اقلیم است. (ملَ بهار به معنی کم بهار و ملال آور).

در غرب این قله ، لاس پشته با ارتفاع ۲۸۵۴ متر قرار دارد که چون در خاک شفت نیست ملبهار بلندترین قله شفت محسوب می شود. پوشش گیاهی ملبهار و دامنه آن بیشتر پوشیده از گون است، اما گیاهان دیگری مثل کاکوتی، آویشن و زنبق پاکوتاه هم به مقدار زیادی در فصل های مختلف خودنمایی می کنند. پوشش جانوری آن هم شامل روباه، کبک ، خرگوش و پرندگان ریز اندام می باشد. یال جنوب شرقی آن متصل به بازار سر است که ادامه رشته کوه تالش تا پشته کوه رودبار را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که در طبقه بندی رشته کوه البرز خیلی از صاحب نظران کوههای تالش را جدا از البرز غربی تقسیم بندی می کنند. بنابراین با این تقسیم بندی رشته کوه البرز را به چهار قسمت ، البرز شرقی، البرز مرکزی ، البرز غربی و کوههای تالش طبقه بندی می کنند. کوههای تالش که از شفت تا آستارا و جمهوری آذربایجان کشیده شده اند دارای متوسط ارتفاع بین ۲۰۰۰ متر تا ۳۲۷۰ متر هستند.
راههای صعود به قله ملبهار از چند مسیر ممکن است. در فصل گرم از راه آب بر می توان با وسایل نقیله به دایله سر آمد و صعود راحتی را تجربه کرد. اما در فصل سرد که عبور وسایل نقلیه مشکل است چند مسیر طولانی برای صعود به ملبهار وجود دارد.
مسیر خرمکش ، ون بنه، چپلا، بره سر، دایله سر و ملبهار. مسیر دوم مزگده به سوته و دایله سر و ملبهار که بسیار طولانی است. مسیر دیگر صعود آن از قلعه رودخان به مته خونی و دایله سر و ملبهار است که آن هم بسیار طولانی است. از مسیر خرمکش به شلمجار و آرننگاه و بازار سر هم می توان به ملبهار صعود کرد که برای صعود یک روزه مناسب نیست.

از زیبایی های صعود به قله دایله سر عبور از کنار قله سنگی شمشیر ژنده لاس است

قسمتی از خط الراس کوه های تالش که در شفت قرار دارد. کوهستان گرداو مهم تریت قسمت این کوه ها است که دارای وسعت زیادی است


مسیر صعود به ملبهار، بره سر


نمای شرقی قله


خرابه های به جا مانده از زیارتگاه باستانی روی قله در دهه هشتاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.