کد خبر : 1638
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1403 - 12:27

غریبانه در عزای امام حسین(علیه السلام)

غریبانه در عزای امام حسین(علیه السلام)
برای قراری از قبل تعیین شده خود را به میدان شهید زبانبر شفت رساندم تا با همراهی سه تن از همکاران به دل جنگلی بزنیم که

برای قراری از قبل تعیین شده خود را به میدان شهید زبانبر شفت رساندم تا با همراهی سه تن از همکاران به دل جنگلی بزنیم که با اجرای طرح ساماندهی، اهالی آن بی سر و سامان شدند. روستای رودبارسرای چنار رودخان بعلت نداشتن جاده مناسب به راحتی قابل دسترسی نبود، می بایست از مسیر روستای مژدهه دهستان جیرده به آنجا برویم.

تا جایی که می توانستیم با پراید یکی از همکاران رفتیم و بقیه راه را به دلیل خاکی بودن، چاله های زیاد و دوری مسافت، مجبور شدیم با نیسان وانت یکی از اهالی که برای عزاداری امام حسین(علیه السلام) راهی مسجد رودبارسرا بود،طی کنیم.

سفر دشواری بود، به مسجد رسیدیم و با مردم خوب و صمیمی که بعضی ها را از قبل می شناختیم روبرو شدیم که در مسجد ساده که از چوب و گِل ساخته شده و بدون زرق و برق بود، بی تکلف در حال خواندن زیارت عاشورا بودند. کودکان شربت خنک به عزاداران می دادند و جوانان نیز با برپایی آتش برای عزاداران چای آماده می کردند.

هنگام ظهر، حاضران نماز را به امامت یکی از اهالی به جماعت خواندند و در پایان مراسم به صرف ناهار از عزاداران پذیرایی شد.

عشق به اباعبدالله و وابسنتگی به زادگاهشان سبب شده بود که زنان و مردان، پیر و جوان سختی ها را تحمل کنند و خود را به مسجد سنتی که مزین به نام امام حسین(علیه السلام) است، برسانند.

در کنار عزاداری بی ریا، درد دوری از محل آبا و اجدادی خود را داشتند. بعد از مراسم هر کدام به گلایه از گذشته می گفتند.

رودبارسرا از روستاهایی بود که ساکنان آن همه تولید کننده بودند.

مادری می گفت که تا زمانی که به اجبار از محل بیرون نرفته بودند، فقط با تولید و فروش پنیر ، سالانه می توانست مشکلات خود را حل کند، پرورش گاو و گوسفند، تولیدات لبنی و چای محلی، پرورش کرم ابریشم(نوغان) رنبورداری و تولید عسل، کشت برنج و … از فعالیت های مردم رودبارسرا بود.

خود کفایی در تولیدات سبب همدلی و صمیمیت ۳۸ خانوار روستای رودبارسرا بود و با همیاری مردم و کمک مسئولان توانستند جاده ای از مژدهه باز کنند تا راحتتر تردد نمایند که این جاده اکنون نیاز به مرمت دارد.

با پیگیری اهالی در پی سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰، اعتباری برای برق رسانی به رودبارسرا در نظر گرفته شد، که به علت بی تدبیری بعضی از مسئولان هنوز تکلیف اعتبار سفر رهبری در ابهام است و سوء تدبیر مسئولان کمر اهالی را شکست و آنان را از پای در آورد ولی تیر برق هایی که در مسیر راه نصب شده اند همچنان استوار و امیدوار مانده اند تا شاید جوانمردی ورود کند و گشایشی حاصل شود.

اهالی می گفتند که مسئولان یا آگاهانه و از روی شیطنت، یا ناآگاهانه و از روی غفلت، تولیدات روستا را نابود کردند و بعضی از آنان مجبور شدند تحت پوشش دستگاه های حمایتی(کمیته امداد- بهزستی و …) قرار بگیرند، امیدواریم اعتقادات ما را از ما نگیرند و با تکمیل پروژه برق رسانی شاهد رونق مسجد و حضور بیشتر مردم در مناسبت های مختلف باشیم.

پیگیری این که اعتبار سفر رهبری که برای رودبارسرا در نظر گرفته بودند چه شد، به عهده دستگاه های نظارتی است، اما این که به اعتقادات خود پایبند باشیم و مسجدی که در سامانه امور مساجد با شناسه ۱۲۴۵۵ ثبت شده است را حفظ کنیم و فرزندان خود را در آن با آموزه های دینی آشنا نمائیم تکلیف ماست.

مرادی یکی از اهالی منطقه می گفت طرح ساماندهی برای خانوارهای پراکنده و تعداد محدود است نه خانوارهای زیاد و مجتمع و در ثانی برای ساماندهی دستورالعمل های خاصی وجود دارد که هیچ یک برای اهالی رودبار سرا اعمال نشد. وقتی دامدار سنتی را از محل زندگی او بیرون می کنند باید به او دامداری نیمه صنعتی بدهند و کشاورزی را که از زمین او بیرون می کنند باید در جای دیگر به او زمین بدهند وی در ادامه گفت: می بایست برای حمایت از آنان حداقل یک نفر از اعضای خانواده را در جایی مشغول به کار نمایند، علاوه بر این که این کار را نکردند یلکه تمام آرزوها و زحمات آنان را نابود نمودند که بسیاری امروز مجبورند تحت پوشش باشند.

دل کندن از مردم با صفا و صمیمی رودبارسرا سخت بود اما با گذشت زمان مجبور بودیم با آنان خدا حافظی کنیم.

امیدواریم آنان که احساس مسئولیت می کنند از کمک به اهالی رودبارسرا دریغ ننمایند تا علاوه بر مرمت جاده، برق رسانی و بازسازی مسجد در سال «جهش تولید و مشارکت مردم » شاهد تحقق منویات رهبر انقلاب با حضور مردم در صحنه های اقتصادی و رونق تولید باشیم.

 

تصاویر مراسم روز عاشور ۱۴۰۳ رودبارسرا

 

 

        

        

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.