کد خبر : 2222
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 17:59

دوم ربیع الثانی سالروز رحلت عالم ربانی حجت الاسلام سیدمحمدباقر شفتی

دوم ربیع الثانی سالروز رحلت عالم ربانی حجت الاسلام سیدمحمدباقر شفتی
روز رحلت حجت الاسلام روز عظیمی بود، به مجردی که مردم از رحلت او با خبر شدند، تعطیل عمومی اعلام شد، تمام کوچه ها مملو از زن و مرد و چنان در مصیبت مرگ او می گریستند که گوئیا پدر مهربانی فرزند جوانش را که بی اندازه مورد علاقه بوده از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری ملبهار؛آیت الله سیدمحمدباقر شفتی معروف به حجت الاسلام شفتی، از درخشان ترین ستارگان آسمان علم و فضیلت و زهد و تقوا، فقیه اصولی، ادیب نحوی، رجالی و ریاضی و دریایی از علم و دانش در قرن سیزدهم بود.

نسب شریف آن بزرگوار به نقل از مقدمه مطالع الانوار با بیست و یک پشت به حضرت موسی کاظم (علیه السلام) می رسد.

تولد حجت الاسلام شفتی را سال ۱۱۷۵ ه.ق د ر شفت و بعضی در روستای چرزه واقع در ۶۰ کیلومتری شفت در یک خانواده متوسط و روحانی و اصیل نوشته اند.

آنچه را که در آن متفق القول هستند، سکونت سید در سال های ۱۱۸۲ تا سال ۱۱۹۲ در شفت است که سید محمدباقر پس از فراگیری مقدمات علوم نزد پدر و فضلای شفت، برای تکمیل معلومات در سن هفده سالگی به عراق مهاجرت می کند که قصد پرداختن به آن را نداریم و علاقمندان می توانند به کتابهایی که در این زمینه نگاشته شده مراجعه کنند.

در مورد وفات سید شفتی شاهد نقل قول های متفاوت هستیم که به دقت و توجه بیشتر نیاز دارد.

در روضات الجنات می نویسد: روز رحلت حجت الاسلام روز عظیمی بود، به مجردی که مردم از رحلت او با خبر شدند، تعطیل عمومی اعلام شد، تمام کوچه ها مملو از زن و مرد و چنان در مصیبت مرگ او می گریستند که گوئیا پدر مهربانی فرزند جوانش را که بی اندازه مورد علاقه بوده از دست داد.

سید مصلح الدین مهدوی در کتاب بیان المفاخر اشاره می کند که علامه صاحب روضات می نویسد: حجتالاسلام عصر روز یکشنبه دوم ربیع الاول سال ۱۲۶۰ رحلت کرد. در چاپ دوم روضات الجنات شرحی از علت اشتباه و تحقیق در باره وفات نوشته و آن را به ربیع الثانی اصلاح نمود.

تاریخ صحیح فوت سید حجت الاسلام عصر روز یکشنبه دوم ربیع الثانی ۱۲۶۰ بوده است.

در روزنامه جمهوری اسلامی شماره ۴۴۲۰ سال ۱۳۷۳ این چنین نوشته شده است: مرحوم سید حجت الاسلام پس از ۸۵ سال سن که در راه دین و شریعت صرف شده بود در بعد از ظهر روز یکشنبه دوم ربیع الثانی ۲۶۰ ه.ق در اصفهان وفات یافت و این روز مصادف با دوّم فروردین سال ۱۲۲۳ ه.ش بود. مراسم غسل و کفن و نماز بوسیله فرزند ارشد اعلم ایشان، انجام گردید و در روز چهارشنبه در مقبره مخصوص مدفون گردید.

مجله نورعلم دوره سوم شماره ۱۰ اسفند ۱۳۶۸ نیز وفات سید را یکشنبه دوّم ربیع الثانی ۱۲۶۰ ه.ق مصادف با ۲ فروردین ۱۲۲۳ ه.ش ذکر کرده است.

متأسفانه در سالروز رحلت سیدشفتی چه در تاریخ نادرست و چه تاریخ صحیح آن، هیچ گونه اقدام مؤثری جهت گرامیداشت این روز از سوی مسوولین شهرستان ندیدیم.

امیدواریم مسوولین امر جهت آشنایی جوانان و نوجوانان با علماء و مفاخر شهرستان برنامه های لازم را طراحی و اجرا نمایند، با توجه به تهاجم فرهنگی توسط دشمن، سستی و بی مسوولیتی آنان به صلاح شهرستان و کشور نمی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.