کد خبر : 1862
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 شهریور 1403 - 11:52

آغاز پرورش راتون در مزارع شهرستان شفت

آغاز پرورش راتون در مزارع  شهرستان شفت
مدیرجهاد کشاورزی شفت از آغاز پرورش راتون در 4 هزار هکتار از مزارع شهرستان شفت خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری ملبهار؛ در روز چهارشنبه ۳۱مردادماه با حضور مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی، زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان و معاون فرمانداری و بخشدار مرکزی، اعضای دفتر نماینده مردم شهرستان های شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی و مدیران شهرستان شفت و کشاورزان روستای لاقان، کار پرورش راتون در مزارع روستای لاقان شفت با شروع عملیات آب گیری و کود پاشی در مزارع آقای مسلم حسینعلی پور کشاورز پیشرو این روستا در سطحی معادل ۱/۵ هکتار آغاز شد.

یوسف نژاد اظهار داشت: شالیکاران پس از برداشت محصول برنج و آبگیری مزارع، پرورش محصول راتون یا (شابج) را با استفاده از شرایط آب و هوایی و کودهای کشاورزی مناسب، در ۴ هزار هکتار از مزارع خود آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه راتون معمولاً از جوانه‌های جانبی بوته‌های اصلی برنج تولید می‌شود، افزود: کوتاه بودن طول دوره رشد، کاهش هزینه مصرفی نهاده‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش کیفیت محصول (از نظر کیفیت پخت و عطر و طعم) از مزایای پرورش راتون است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شفت با بیان اینکه راتون هزینه‌های جدید برای تهیه بذر، خزانه، شخم، آماده‌سازی زمین و نشاکاری را ندارد گفت: این محصول با مراقبت‌های لازم از جوانه‌هایی که دوباره رشد می‌کنند پرورش می‌یابد و هر جوانه می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از محصول اصلی شلتوک برنج تولید کند.

یوسف نژاد با اشاره به مزایای اقتصادی پرورش راتون در افزایش درآمد کشاورزان، گفت: در صورت استفاده بهینه از آب و خاک و کود دهی مناسب، شالیکاران می‌توانند تا ۲ تن شلتوک برنج در هر هکتار تولید کنند.

مدیرجهادکشاورزی شفت گفت: کشاورزان در سال گذشته ۳ هزار تن شلتوک از پرورش راتون در شفت تولید کردند. که پیش بینی می‌شود این سطح درسال جاری به ۴هزارتن افزایش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.